Nooralotan kesäkuulumisia

Kevään ja kesän kuulumisia!

Heippa kaikille.

Paljon on ehtinyt tapahtua urheilurintamalla viimeisen kahden kuukauden aikana. Valmistautuminen kesän kilpailukauteen alkoi harjoitusleirillä ja paikaksi valikoitui tällä kertaa Italian suosittu Formian harjoittelukeskus. Puitteet olivat mitä huikeimmat! Kenttä oli nopeapinnoitteinen, hotelli sijaitsi aivan keskuksen vieressä ja ilmat suosivat alkuleiriä. Loppuleiristä jouduimme harjoittelemaan paljon sisätiloissa sateen vuoksi, mutta onneksi harjoituskeskuksessa oli myös pieni mondopinnoitteinen sisähalli, jonne pääsimme harjoittelemaan sadesäällä. Harvoin tätä mahdollisuutta on etelänleirillä.

Leiri sujui myös harjoituksien osalta hyvin. Etenkin tekniikkaa olemme saaneet vietyä eteenpäin niin aitajuoksussa kuin sileänkin juoksussa. Myös aikaisempiin keväisiin verrattuna voimatuloksia saatiin keväällä jopa nostettua, josta kertoi mm. leirin aikana kahteen kertaan nostettu rinnallevetoennätys.

NoLo heinäkuu 16

Leirin jälkeen aloitinkin muutaman päivän kuluttua kilpailukauden, oikeastaan itsellenikin hieman yllättäen, kun hyvän kelin sattuessa päätimme, että juoksen Espoossa 100m sileän juoksun. Se kannatti, sillä kankeasta kropasta huolimatta kellot pysähtyivät hurjasti parantuneeseen ennätysaikaan 11,48. Tulos alittaisi EM-kisarajan myös 100m sileällä, vaikkakin keskityn EM-kisoissa vain aitajuoksuun.

Myös aitajuoksukausi on lähtenyt jo ihan mukavasti liikkeelle, tosin olosuhteiden kanssa on ollut aika paljon epäonnea. Parhaimman tuntuisessa kilpailussa Espoossa vastatuulta oli -1,4 m/s ja aika jäi hieman vaisuksi. Espoosta suuntasimme seuraavana aamuna kohti Kreikan Ateenaa ja siellä juoksin matkustusta seuraavana päivänä kisan. Kroppa tuntui kohtalaisen palautuneelta, mutta hermosto oli selvästi väsynyt, sillä viimeinen juoksun terävyys puuttui ja se näkyi aidanylityksen hitautena. Kreikassa olosuhteet olivat muuten kunnossa, mutta edelleen hankalat tuulet kiusasivat juoksijoita. Kreikassa kaikesta huolimatta kello pysähtyi jo aikaan 13,15 ja kilpailusta tuli voitto ja eurooppalaisittain hyviä päänahkoja.

Seuraavaksi vuorossa on vielä kahdet eliittikilpailut sekä Paavo Nurmi Games, jonka jälkeen pitäisi olla täydessä iskussa otattamaan Amsterdamissa Euroopan parhaita juoksijoita vastaan!

 

-Nooralotta

Loiste on mukana Helsinki Cupissa

Olemme mukana tänäkin vuonna Helsingin Töölössä 11.-15.7. järjestettävässä juniorijalkapallon huipputapahtumassa Helsinki Cupissa. Löydät meidät Love The Ball Centeristä Töölön kisahallin läheisyydestä.

Tule käymään viikon aikana osastollamme ja voit samalla testata kuinka paljon tuotat energiaa polkemalla kuntopyörää. Samalla näet miten onnistuu energian tuottaminen omalla liikkumisella. Jaksaisitko tulevaisuudessa polkea sähköt vaikkapa televisioosi?

Osastollamme on muutakin mukavaa aktiviteettia ja kivoja palkintoja hyvistä suorituksista!

Voit katsoa mallia siitä miten HJK:laiset polkivat tätä pyörää. Ehdit vielä, 9.7.16 asti, osallistua myös arvauskilpailuun Facebookissamme. Onko tehokkainen energiantuottaja Forssell, Riihilahti, Sorsa vai Uusitalo? Ja ensi viikolla voit tosiaan testata paikan päällä päihitätkö heidät… Osallistu samalla Instagram -kisaamme postaamalle oma tuloksesi hashtagilla #energiafillari ja tägää mukaan @loiste.energia

Jymy lähtee Roadtripille – Immo Rautiaisen silmin

Sään lämmitessä ja kesän alkaessa lomareissun suunnittelu tulee monelle ajankohtaiseksi. Osa suuntaa katseensa ulkomaille ja osa suunnistaa kotimaan nähtävyyksille, kokemuksille sekä tutuille ja toreille. Meidän kohdalla kesän reissu tarkoittaa jo perinteisiä RoadTrip-otteluita Tampereella ja Helsingissä. Tämän vuoden RoadTripistä erityisen tekee se, että pelaamme samalla matkalla myös Kankaanpäässä, jolloin otteluita tulee kolme neljän illan aikana. Perjantaista keskiviikkoon kestävän kiertueen jälkeen ottelut jatkuvat heti torstaina Alajärvellä. Vajaaseen viikkoon sisältyykin monenlaista ohjelmaa.

JymyRoadtrip_Loiste

Vaikka olemme maailman parasta matkaseuraa, maailman rennoimpia tyyppejä sekä kaikkien muutosten kanssa täydellisesti pärjääviä, niin silti urheilijan arjessa onnistumista sekä 15 ihmisen matkustamista auttaa asioiden suunnittelu. On tärkeää tietää mitä odottaa, mihin valmistautuu ja mitä muuttaa tarvittaessa. Kun syöminen, harjoittelu, lepääminen, urheileminen ja vapaahetket on ohjelmoitu, pärjää reissussa paljon vähemmällä stressillä. On helpompi säätää valmista ohjelmaa kuin koko ajan miettiä mitä seuraavaksi tekisin. Liiallinen vapaus voi aiheuttaa valintahalvauksen. Auttaisiko sinua oman matkasi reissukäsikirjoitus?

 

Reissukäsikirjoitus

Perjantai 27.5.                            

6:30                 Herätys ja pakkaus

7:30                 Lähtö Hiukasta

10:50–11:00     Kahvitauko

13:00–14:45     Harjoitukset Jyväskylä

15:00–15:30     Lounas

17:30               Saapuminen Tampereelle ja majoittuminen

18:30–19.15     Kevyt harjoitus

20:00               Päivällinen

 

Lauantai 28.5.                             

7:00                    Herätys

7.30                    Aamiainen

8:45                    Harjoitukset Kaupissa

11:30                  Lounas hotellilla

13:15–13:30        Päiväunet

14:00                  Lähtö Kauppiin

16:00                  Ottelu Sotkamo – Jyväskylä

20:00                  Päivällinen hotellilla

21:00–21.30        Huoltava harjoitus salilla

 

Sunnuntai 29.5.                         

7:00                  Herätys

8:00                  Aamiainen

8:45                  Lähtö Kauppiin

9:00                  Harjoitukset

11:30                Lounas hotellilla

13:30                Lähtö Kankaanpäähän

14:15–14:30      Kahvitauko

14:30–14:45      Päiväunet

15:15                Saapuminen kentälle

17:00                Ottelu, Kankaanpää – Sotkamo

~21:00              Päivällinen hotellilla

21:45–22.15      Huoltava harjoitus salilla

 

Maanantai 30.5.                        

7:00                    Herätys ja aamukävely Tammelaan

10:00                  Aamiainen

12:00                  Huoneiden luovutus ja lähtö Helsinkiin, lounas matkan varrella

15:30                  Saapuminen Helsinkiin, majoittuminen

16:30–17:30        Voimaharjoitus

21:00                  Päivällinen

 

Tiistai 31.5.                                  

7:00                    Herätys

8:00                    Aamiainen

10:00                  Lähtö Sonera Stadiumille

10:30–11:30        Harjoitukset

13:00                  Lounas hotellilla

14:30–14:45        Päiväunet

~15:00                Huoneiden luovutus

15:45                  Lähtö Sonera Stadiumille

18:00                  Ottelu, Sotkamo – Kouvola

~21:00                Päivällinen

Keskiviikko 1.6

~06:00                Sotkamossa

Perheolympialaiset tulee taas

Energiayhtiö Loisteen perheolympialaiset Vuokatin aktiviteettipuistossa 21.2. klo 11-17
Hyvillä asioilla on tapana kertaantua. Niin käy jälleen myös Loisteen Perheolympialaisissa, joissa me superjymyläisetkin saamme olla mukana jo neljättä vuotta. Yhteinen päivä liikkumisen, kisailun ja leikkimisen parissa on aina paikalleen meistä jokaiselle. Pitää vain uskaltaa hieman heittäytyä.

Perheolympialaiset ja Superjymy

Viime vuoden Loiste perhepäivillä Jymyn kärkipelaaja Niilo Piiponniemi, lupasi tuoda itsensä paikalle myös ensi vuonna.

Tutkimusten osoittaessa Kainuuta Euroopan huonoimmaksi paikaksi asua, tällaiset päivät todistavat asioiden onneksi olevan monilta osin myös toisin. Jos heikot työllisyysnäkymät, muuttoliike ja vanheneva väestö vetävät näkymiä kapeiksi, on lasten liikkuminen ja perheiden yhdessä olo juuri sitä mitä tarvitaan vastapainoksi. Saattaapa mukavan päivän lomassa mielikin nähdä asioita toisin: meidän on kannettava vastuu työllistymisestä, nautittava luontomme mahdollisuuksista sekä kuunneltava kokemusta joka alueellemme on kerääntynyt.

Pienet hyvät hetket antavan paljon. Tiedän, että tulevana sunnuntaina noita hetkiä on taas tarjolla.

Lähtekää mukaan koko perheen voimin!

Terveisin,

Kosti Rautiainen

Superjymy

Nooralotan treenejä

Heippa kaikille!

Talven harjoituskausi sujui perusvarmasti, eikä mitään pientä kolotusta kummempaa vammaa sattunut. Olen myös tähän asti onnistunut pysymään erossa flunssasta. Täytyykin koputtaa puuta, sillä se aika taas on parhaimmillaan.

Nolo Teneriffa 2016

Talven harjoittelussa painotettiin voimapuolta ja voimatasoja saimmekin nousemaan hyvin. Esimerkiksi rinnalleveto- ja maastavetotulokset nousivat hyvin. Toki myös perinteistä penkkiä täytyi testata ja kyllähän sekin pikkuhiljaa sieltä nousi.

Talven harjoitusleiri toteutettiin Teneriffalla. Leirin kesto oli 2,5 viikkoa ja koko tuon ajan saimmekin nauttia täydellisistä harjoittelukeleistä. Siellä harjoittelun painopiste siirtyikin jo enemmän nopeuden ja tekniikan puolelle. Voimaharjoittelua täytyi jättää vähemmälle, jotta saisimme tehoja irti eikä juoksu olisi niin jäykkää. Toki myös kovan voimaharjoittelun ja kovan nopeusharjoittelun yhdistäminen olisi myös hieman riskialtista.

Kilpailukausi on nyt siis jo aloitettu. Nyt hallikauteni se tuleekin olemaan tavallista lyhyempi, koska en tähtää halli MM-kisoihin lainkaan. MM-kilpailut järjestetään tänä vuonna USA:n Portlandissa yhdeksän tunnin aikaeron päässä ja paljon normaalia myöhempänä ajankohtana. Haluamme, että kovin kuntopiikki on kesän EM-kilpailuissa sekä Olympialaisissa, joten emme osallistu MM-kilpailuihin, vaan harjoittelemme kevään rauhassa kohti kesän kovia koitoksia.

Seuraavat kilpailuni ovat Ruotsissa pohjoismaiden hallimaaottelussa, jossa starttaan 60m aitajuoksussa sekä 4x200m viestissä. Seuraavana viikonloppuna starttaan vielä Vaasassa, jonka jälkeen onkin hallikauden huipentuma, eli SM-hallit Tampereen Pirkkahallissa.

Terveisin Nooralotta Neziri